سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر آنچه باید در رابطه با مواد شیمیایی در آزمایشگاه ها بدانیم

 

محصولات و مواد اولیه شیمیایی یکی از پایه ای ترین مواد برای چرخیدن چرخ های اقتصادی و صنعتی یک کشور به حساب می آید. از ابتدایی ترین نیازها مانند غذا و پوشاک گرفته تا پیشرفته ترین تجهیزات همگی به گونه ای از مواد اولیه شیمیایی بهره می برند. از این رو، این بازار نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می کند و باید توجه ویژه ای به آن داشت.

نکات در خرید مواد شیمیایی

مواد شیمیایی آزمایشگاهی یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواد مورد استفاده در محیط های آزمایشگاهی می باشد که عموما جهت تحلیل و تجزیه و آنالیز کردن سایر مواد با کمک انواع تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

این مواد آزمایشگاهی بسته به نوع مصرف و کاربرد خود شامل دو نوع موادشیمیایی معدنی و موادشیمیایی آلی با گرید و درجه خلوص متفاوتمی باشد که معمولا بر روی بسته بندی و در کنار نام اصلی مواد مشخص می شود.

انواع مواد شیمیایی

این ترکیبات را می توان به دو دسته ی طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی کرد. اشکال طبیعی ترکیباتی هستند که به طور طبیعی وجود دارند و توسط گیاهان و جانوران ساخته می شوند. اشکال مصنوعی ترکیباتی هستند که در آزمایشگاه ها و کارخانه ها توسط انسان ها ساخته می شوند. بر خلاف باور عموم، این ترکیبات چه طبیعی باشند و چه مصنوعی، تفاوتی با یکدیگر ندارند و از نظر خواص کاملا مشابه یکدیگر هستند.

 

کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی

مواد شیمیایی آزمایشگاهی به جهت داشتن ترکیبات شیمیایی در موارد مختلف و مصارف گوناگونی بکار می روند، صنایعی چون:

  • صنایع پتروشیمی
  • آزمایشگاه ها
  • علوم آزمایشگاهی همچون ژنتیک، انگل شناسی، کالبد شناسی و…
  • صنایع داروسازی
  • پزشکی
  • صنایع غذایی
  • گیاه شناسی
  • صنایع رنگ و رزین
  • صنایع سرامیک و کاشی
  • تولید سرم و واکسن
  • منابع طبیعی و محیط زیست
  • فاضلاب
  • آبکاری فلزات
  • تولید موادشیمیایی – بهداشتی

 

در ادامه به توضیح برخی کاربرد های مواد شیمیایی در آزمایشگاه ها و صنایع مختلف میپردازیم

صنایع غذایی

شیمی در این صنعت کاربردهای بسیاری دارد و این روزها مجوز بیش از 10000 ماده ی شیمیایی برای کاربرد در صنایع غذایی صادر شده است. فراورده های شیمیایی در تولید و فرآوری مواد غذایی مانند خشک کردن، پاستوریزه کردن، خنک کردن، تخمیر، تمیز کردن و شستشو کاربرد دارند. همچنین از این مواد به عنوان نگهدارنده، تثبیت کننده و امولسیفایر در غذا ها بهره می برند. رایج ترین این ترکیبات شامل بنزوات ها، نیتریت ها و سولفیت ها هستند. 

صنعت آزمایشگاه ها

مواد آزمایشگاهی در حقیقت موادی هستند که در آزمایشگاه ها و برای آزمایشات مورد استفاده قرار می گیرند. اغلب آنها معرف های شیمیایی استاندارد یا ساده ای هستند که به عنوان مواد اولیه برای سنتز مواد پیچیده ترعمل می کنند. رایج ترین این ترکیبات شامل متانول، اتانول، استون، تولوئن، اتیل استات و تتراهیدروفوران هستند.

صنایع تولیدی

مواد شیمیایی صنعتی در صنایع مختلف از جمله جوهر، پلاستیک، رنگ، چسب، حلال، لوازم آرایشی، صابون و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. چند مورد از رایج ترین آنها شامل سدیم هیدروکسید، اسید سولفوریک و اتیلن هستند.

 

تفاوت مواد آزمایشگاهی با دیگر مواد شیمیایی

مواد آزمایشگاهی از نظر فرمول شیمیایی و نوع ماهیت با دیگر مواد شیمیایی موجود در صنعت یکسان است اما تفاوت در نوع گرید و میزان خلوصشان، آن ها را از یکدیگر متمایز می کند.

فروشگاه فروش مواد شیمیایی میبایست به عنوان منبعی مطمئن و مورد اعتماد برای خرید انواع محصولات و مواد شیمیایی باشد و فروش آنلاین مواد شیمیایی با کیفیت بالا و در عین حال قیمت مناسب را به مشتریان عرضه نماید.

هنگام خرید مواد شیمیایی باید به اطلاعات کامل محصول، کشور سازنده، درصد خلوص و بسیاری از اطلاعات مهم دیگر مربوط به محصول را مطالعه کنید و با اطمینان کامل اقدام به خرید نمایید.

چگونه خلوص وکیفیت مواد شیمیایی را بفهمیم؟

 مواد شیمیایی با کیفیت، موادی هستند که در هر نوع گرید و درجه خلوص دارای مشخصات فنی استاندارد و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی معین باشند، از جمله فرمولاسیون ایده آل، فرمول شیمیایی پایدار، دمای ذوب یا جوش، چگالی، انحلال پذیری، شکل ظاهری مناسب و غیره باشند به همین جهت توصیه میگردد از مواد شیمیایی مرک در آزمایشات استفاده شود. مسلما استفاده از برندهای معتبر نظیر مرک میلی پور، تضمین کیفیت خلوص مواد شیمیایی میباشد.

به منظور نگه داری هرچه کارآمد تر  مواد شیمیایی آزمایشگاهی این نکات حائز اهمیت است

1.     مقادیر مواد شیمیایی نگه داری شده در آزمایشگاه باید به حداقل برسد.

2.     مواد شیمیایی باید در دما و رطوبت مناسب نگهداری شوند.

3.     از قرار دادن مواد شیمیایی آزمایشگاهی در معرض تابش مستقیم آفتاب بایستی خودداری گردد.

4.     هنگام دریافت و باز شدن مواد شیمیایی آزمایشگاهی باید تاریخ گذاری شوند.

5.     بازرسی بصری مواد شیمیایی و ظروف آن ها که باید به طور معمول انجام شود و در صورت مشاهده علائمی همچون کدر بودن مایعات، تغییر رنگ مواد، مشاهده مایعات در جامدات یا جامدات در مایعات،  وجود سوراخ یا منفذی که باعث خروج مواد از محفظه یا ایجاد فشار به ظرف شده و خرابی آشکار ظرف نگه داری، دفع مواد شیمیایی باید صورت گردد.